18jul

26jul

Wij zijn met verlof vanaf zaterdag 18 juli

We zijn terug op maandag 27 juli

Spierontstekingen door het sporten: wat kan je er aan doen?

Wie vaak en intensief sport, vraagt veel van zijn of haar spieren. Topsporters, maar ook recreatieve sportievelingen, hebben allemaal wel eens te maken met spierontstekingen. Wat doe je ertegen en vooral: hoe vermijd je ze? 

Spierontstekingen zijn meestal het gevolg van herhaaldelijke overbelasting. Ze komen het vaakst voor in de rug, de dij, de schouders en de kuiten. Sporten is uiteraard gezond, maar ontstekingen, pijn en spierblessures verzorg (of vermijd) je maar beter.

HOE HERKEN JE EEN SPIERONTSTEKING?

Als je meerdere van deze symptomen herkent, is de kans groot dat je met een spierontsteking te maken hebt:

  • zwelling
  • roodheid
  • pijn aan de spiergroep
  • warmtegevoel
  • toename van de pijn bij intensieve en herhaaldelijke belasting van de spiergroep

HOE BEHANDEL JE EEN SPIERONTSTEKING?

Denk je dat je spier ontstoken is of werd dit bevestigd door een arts? Dan kan je de volgend zaken alvast zelf ondernemen:

  • rusten (even niet sporten dus!)
  • lokaal behandelen met koude (niet rechtstreeks, doe ijs altijd in een handdoek)
  • gaat de pijn niet vanzelf over, raadpleeg dan een arts.

HOE KAN JE SPIERPIJN EN -ONTSTEKINGEN VOORKOMEN?

Beter voorkomen dan genezen! Door enkele eenvoudige tips in acht te nemen, verklein je niet alleen de kans op spierpijn na het sporten, maar ook op ernstigere letsels en blessures:

  • Een voorbereide spier is er twee waard! Spierpijn die ontstaat na het sporten kan je voorkomen door een goede opwarming én ‘cooling down’. Tijdens de opwarming warm je letterlijk de spieren op, zodat die soepeler worden voor je écht aan de slag gaat. Heb je al spierpijn? Dan is het niet verstandig om de spieren dan nog te stretchen.

  • Vermijd koude en tocht, spieren hebben het liever warm.
  • Zorg voor sportieve afwisseling. Doe verschillende oefeningen, zodat je niet steeds opnieuw dezelfde spieren en spiergroepen belast.

  • Alles over pollenallergie

    Maart is de pollenmaand en meer mensen hebben dan last van een pollenallergie. Maar waarom heb je er last van? En wat kan je eraan doen? De antwoorden vind je hier.

    De lente komt er bijna aan, de bomen staan weer in bloei en er hangen veel meer pollen in de lucht. Maar welke bomen en planten verspreiden het meeste pollen? In het voorjaar verspreiden de haagbeuk, de berk en des vooral het stuifmeel. Dit zijn de grootste allergieopwekkers onder de bomen en daarom vermijd je ze best zo veel mogelijk. Deze bomen vind je vooral in bossen terug.In de zomer zijn het dan weer andere bomen die allergieën opwekken: zoals alsem, kastanjebomen en grassen. Om op de hoogte te blijven van de gevarenzones kan je elke dag de website Pollennieuws raadplegen.

    Hoe herken je een pollenallergie? (=hooikoorts)

    Je kunt hooikoorts herkennen aan de volgende klachten:

    • loopneus en wat later juist een verstopte neus;
    • niesbuien;
    • kriebelhoest;
    • jeukende, branderige en tranende ogen;
    • gezwollen en rode ogen;
    • branderige keel, keelpijn;
    • hoofdpijn;
    • vermoeidheid.

    Behandeling

    De behandeling van hooikoorts bestaat uit verschillende stappen:

    Saneren: dit betekent het vermijden van allergenen, je komt niet in contact met gras -en/of boompollen die de allergische reactie veroorzaken. Je kan de pollen niet compleet vermijden, omdat ze in de lucht hangen, maar door bepaalde plaatsen te vermijden kan je het wel binnen de perken houden.

    Symptoombestrijding: bij een allergische reactie komt er in het lichaam een stof vrij die histamine wordt genoemd en dit is de belangrijkste veroorzaker van de klachten bij (inhalatie)allergie. De geneesmiddelen die de hooikoortsklachten onderdrukken, zijn symptomatica. Voorbeelden hiervan zijn antihistaminica en corticosteroïden.

    Allergie immunotherapie: door het inzetten van allergie immunotherapie wordt de onderliggende oorzaak van de allergie aangepakt. Door het feit dat er steeds een bepaalde hoeveelheid van de stof waarvoor je allergisch bent (allergeen) wordt toegediend, raakt het immuunsysteem gewend aan deze stof. Na een tijdje zal het immuunsysteem minder of niet meer reageren op het allergeen waarvoor het allergisch is waardoor je minder of geen last meer hebt van je allergieklachten.

    Welke allergiebehandeling het best bij jou past, is afhankelijk van een groot aantal factoren zoals de aard en ernst van je hooikoortsklachten, je gezondheid en bijwerkingen van behandelingen en je eigen voorkeur van bijvoorbeeld de toedieningsvorm.

  • Zonneallergie: Waarom krijgen we het en wat kunnen we zelf doen?

    Eén op de tien Belgen heeft er - in meer of mindere mate - last van: zonneallergie. Oftewel: een overdreven reactie van de huid bij blootstelling aan de zon. Hoe ontstaat een zonneallergie en wat kan je zélf doen? 

    We vinden het allemaal zalig, die eerste zonnestralen op onze huid. Maar het wordt al snel een pak minder leuk als je er rode bobbels van op je gezicht en huid krijgt. Grote kans dat je met een zonneallergie kampt. De meest voorkomende vorm van zonneallergie is PMLE (polymorfe lichteruptie). De allergie begint meestal op jongvolwassen leeftijd en ontstaan één tot vijf dagen na blootstelling aan zonlicht.

    Zo herken je het:

    • Gedurende enkele uren worden de delen van de huid die blootgesteld zijn aan de zon rood. Ook kunnen blaasjes of bultjes ontstaan die jeuken.
    • De huid voelt droog aan en er kunnen schilfertjes ontstaan
    • Opvallend: de delen van het gezicht die in de schaduw zitten (zoals het bovenste deel van de kin) zijn niet aangedaan.

    De groote boosdoener…

    … is UVA-licht. Vooral dat UVA-licht veroorzaakt zonneallergie. Bij zonnebrand bijvoorbeeld is het UVB-licht de grote boosdoener. Daarom bevat zonnebrandcrème voornamelijk bescherming tegen UVB-licht en helpt het vaak niet tegen zonneallergie.

    Hoe wordt zonneallergie verzoorzaakt?

    De meest voorkomende oorzaak is heel eenvoudig: je bent simpelweg gevoel voor zonlicht. Iemand anders heeft dat bij noten, nog iemand anders bij katten. In dat opzicht is het vergelijkbaar met andere allergieën. Bij de meeste mensen beginnen de klachten in het voorjaar en treedt er naarmate de zomer vordert verbetering op, omdat je went aan het licht. Het huidtype kan een rol spelen: mensen met een lichte huid hebben vaker last van zonneallergie dan mensen met een donkere huidskleur of mensen die gemakkelijk bruinen.

    Welke voorzorgsmaatregelen kan je zelf nemen?

    • Blijf uit de zon tussen 11:00 en 15:00
    • Kleding geeft de beste bescherming tegen zonnestralen
    • Achter glas bereikt UVA de huid wél en UVB niet
    • Een vochtige huid is gevoeliger voor zonlicht
    • Wind werkt verkoelend, maar maakt zonnestralen niet minder sterk
    • Sneeuw en zand reflecteren veel zonlicht, gras daarentegen weinig
    • Een zonnebril die aan de zijkant gesloten is, geeft de beste oogbescherming
    • Zonlicht komt ook onder de parasol, met name UVA
    • Zonnebrandmiddel beschermt voornamelijk tegen UVB en weinig tegen UVA
    • De zon heeft een groter effect als je stil ligt, dan als je beweegt
    • Zelfs als het bewolkt is, bereikt veel zonlicht de aarde

  • Te veel eten en brandend maagzuur: dit kan je doen

    Het zijn weer die dagen van het jaar: de kerstboom staat versierd in de woonkamer, de lichtjes branden en... er is véél eten en drank. Onze maag, die dat helemaal niet gewend is om zoveel op enkele dagen tijd te moeten verwerken, kan dan reageren met brandend maagzuur. Vervelend, maar je kan het voorkomen. 

    VERGEET DE GROENTJES NIET

    Het is natuurlijk verleidelijk om de hele tijd kroketjes en lekkere stukken vlees op te scheppen tijdens het kerstdiner. Dat mag natuurlijk voor een keertje, maar let erop dat je ook voldoende groenten opschept, zo is het menu alvast wat gevarieerder en krijg je ook de nodige vezels binnen. Daar hebben je maag en darmen deugd van.

    RUSTIG ETEN EN KAUWEN

    Een goed uitgerust kerstdiner heeft niet veel nodig om een soort van schrokpartij te worden. Alles wat op tafel staat, ziet er immers fantastisch lekker uit. Maar voor je maag is het belangrijk om rustig te eten en het voedsel goed te kauwen. Op je gemak eten dus, er is vast genoeg voor iedereen!

    VERMIJD STRESS

    De eindejaarsperiode is helaas ook vaak een stressvolle periode: het is druk, je wordt op veel plaatsen uitgenodigd en er moeten cadeautjes gekocht worden. Probeer je eindejaarsagenda op voorhand goed te plannen om stress op het moment zelf te vermijden. Durf nee zeggen, ook al klinkt een feestje heel aanlokkelijk. Bouw voldoende rust in.

    NIET OVERDRIJVEN MET ALCOHOL

    Er moet uiteraard getoost worden op het nieuwe jaar. En meestal gebeurt dat enthousiast met de nodige alcohol. Niets verkeerds met een goed glaasje, maar probeer je alcohol binnen de perken te houden of goed af te wisselen met water. Je maag zal je alvast dankbaar zijn!

  • Fitness voor je ogen: Want ook jouw ogen hou je maar beter in vorm

    Na een zware werkdag ook soms last van vermoeide ogen? Rood, prikkend en er niet meer gefocust door kunnen kijken? Dan is het allicht tijd om voor een beetje oogfitness! Want jawel, ook je twee kijkers kan je fit houden.

    Het goeie nieuws: vermoeide ogen kunnen zich ook weer herstellen. Je loopt er geen blijvende schade van op. Maar ze zien wel af, die ogen, na een hele dag staren naar een computerscherm bijvoorbeeld. Nog goed nieuws: je kan je ogen trainen. Wij geven je en paar tips om je ogen in de vorm van hun leven te houden!

    DE IDEALE WERKBLIK

    • Je blik moet in een hoek van 0 tot 20 graden naar beneden kijken, waarbij je nek recht blijft.
    • Plaats je scherm op een afstand van 50 tot 70 cm van je ogen.
    • Als je bureau rechtover een muur staat, plaats je scherm dan op zeker twee meter ervan af.
    • Gebruik heldere achtergronden op je scherm.
    • Vermijd te veel lichtbronnen die in de richting van je gezicht staan.

    MOBIELERE OGEN

    • Ga rechtstaan met je voeten uit een beetje uit elkaar, maar wel symmetrisch.
    • Leg een klein balletje met een kleur van de ene hand in de andere en volg met je ogen die beweging.
    • Varieer af en toe in de hoogte van je gooi.
    • Herhaal de oefening vijf tot zes keer.

    ONTSPAN JE OGEN

    • Plaats de palmen van je handen als schelpen voor je ogen.
    • Plaats je vinges zo zodat er geen licht doorkan.
    • Laat je ogen zo één minuut rusten.

    VERMOEIDE OGEN WAKKER MAKEN

    • Ga voor een raam staan en neem een potlood in je hand. Houd het recht, op 15 centimeter van je neus.
    • Focus op het potlood. Je moet het potlood scherp zien en het raam op de achtergrond vaag of dubbel.
    • Stop nu met kijken naar het potlood en focus op het raam. Deze keer zie je het potlood dubbel.
    • Herhaal deze oefening vijf tot zes keer.

    BUREAUTIPS

    • Knipper regelmatig met je ogen
    • Blijf niet langer dan 1 uur je scherm zitten. Loop even enkele minuten rond.
    • Tussen twee taken in kan je even je blik van het scherm afwenden en wegkijken.

  • Dit doet het jo-jo effect met je huid!

    We denken er niet altijd aan, maar gewichtsverandering heeft ook invloed op onze huid… Sterker nog, de huid, de eerste barrière tegen externe invloeden, is een weerspiegeling van onze gezondheid, en iedere snelle gewichtstoename of gewichtsafname heeft ook invloed op onze huid, als gevolg van een drastisch dieet, een groeipiek, een zwangerschap of grote stress.

    Onder de secundaire effecten als gevolg van een belangrijk dieet, ondervindt men de verslapping van de huid. De huid beschikt over mogelijkheden om zich aan te passen aan onze groei en aan “normale” balansschommelingen. Maar het verliezen van veel gewicht in een korte tijd (meer dan 1 kg per week) plaatst de natuurlijke elasticiteit van onze huid onder spanning, die zich dan niet meer kan aanpassen aan onze nieuwe vormen - met name ter hoogte van de armen, buik en romp. De huid wordt dan uitgerekt, en meer of minder belangrijke striemen verschijnen. Omgekeerd kunnen striemen ook verschijnen bij een gewichtstoename, zoals bij hardnekkige cellulitisgebieden.

    Wanneer de huid zich verbreedt tijdens een dieet, kunnen er ook vroegtijdige rimpels op de wangen optreden. Op een meer “diepgaande” manier, weerspiegelt de huid ook hoe we ons van binnen voelen. Drastische diëten kunnen voedingstekorten genereren. Een evenwichtige voeding moet de nodige sporenelementen en vitamines bevatten - of als onderdeel van een streng dieet, kan een gebrek aan antioxidanten en vitamine A en B de huid droger, gevoeliger, brozer maken. De tekorten kunnen ook gevolgen hebben voor andere delen van het lichaam: de nagels kunnen broos worden, en de haren kunnen met mondjesmaat uitvallen.

    Voorkomen en genezen

    Het komt erop neer dat voor extreme gevallen, enkel reconstructieve chirurgie een belangrijke verslapping van de huid kan overwinnen. Het is echter belangrijk om te weten dat u de schade wel kunt beperken door het volgen van een paar eenvoudige tips:

    1. In het geval van een dieet, geef de voorkeur aan een geleidelijk gewichtsverlies, niet te abrupt en zorg voor een opname van voldoende eiwitten, dit is goed voor de algemene tonus.
    2. Hydratatie is heel belangrijk om uw huid gevoed en soepel te houden. Kies een goede bodycream en gebruik deze dagelijks met zorg, zowel tijdens als na uw dieet. Sommige crèmes zijn op basis van cafeïne en hebben een verstevigend effect. Vergeet uw gezicht niet: een dagelijkse gebruik van een dag- en nachtcrème kan het ontstaan ​​van rimpels vertragen en de verslapping van de huid tegengaan.
    3. Scrub uzelf ook regelmatig : een scrub één of twee keer per week verwijdert de dode huidcellen. Het is ook bewezen dat zeewaterbaden bijzonder gunstig waren om de huid te verstevigen, zoals de afwisselende baden van koud en warm water.
    4. Uw huid beschermen wordt vooral belangrijk in de zon: kies een voldoende hoge mate van bescherming en wrijf u royaal in met zonnebrandcrème - het zich onbeschermd blootstellen zorgt voor vroegtijdige veroudering van de huid! Let vooral op indien u vlekken, striemen of recente acne-littekens heeft: ze zouden onuitwisbaar kunnen worden na blootstelling aan zonlicht.

    Tot slot, denk eraan dat een mooie huid begint van binnenuit: rook niet, hydrateer u elke dag voldoende en hou u aan een dieet rijk aan vetzuren (te vinden in vette vis, koolzaad- en lijnolie, noten, eieren ...).

  • Waarom hangt ons voedingspatroon samen met onze gemoedstoestand?

    Herkenbaar voor velen onder ons: je bent triestig of slechtgezind en je eet meer én ongezonder. Emotioneel eten heet dat dan. Maar bestaat het echt? Is er een verband tussen hoe en wat we eten en hoe we ons voelen? En wat kan je ertegen doen?

    Een slechte dag gehad op het werk, ruzie met je lief of een vriend of vriendin of gewoon: je niet lekker in je vel voelen. Velen onder ons grijpen dan naar eten. Als troost. En vaak zijn dat geen groentjes waar we ons dan mee volsteken, maar wel snoepgoed, koeken of vettige snacks. Vraag je je af of jij ook een emotionele eter bent? Stel je dan even onderstaande vragen.

    • Als je stress ervaart, eet je dan meer?
    • Als je jezelf wil kalmeren of een bepaald negatief gevoel wil tegengaan, eet je dan om je beter te voelen?
    • Beloon je jezelf soms met eten?
    • Heb je soms het gevoel dat voeding je ‘overvalt’, dat je er weinig controle over hebt?

    Antwoord je hier vaak met ‘ja’ op, dan is eet je allicht emotioneel en niet per se uit een echt hongergevoel.

    WAAROM EET JE EMOTIONEEL EN WAT DOE JE ERAAN?

    Er zijn tal van redenen waarom mensen emotioneel gaan eten. Spontaan denk je nu allicht aan negatieve emoties die gecompenseerd moeten worden, maar het kan evengoed voortvloeien vanuit positieve gevoelens: beloning. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom mensen naar ongezonde of een teveel aan eten grijpen op bepaalde emotionele momenten:

    STRESS

    Drukte en een leven dat er elke dag in al zijn drukte weer hetzelfde uitziet, kan ervoor zorgen dat eten net een soort climax van de dag wordt. Je grijpt dan naar een zak chips, een pak frieten of een reep chocolade.

    Wat kan je doen?

    In dit geval is het zaak om vooral iets aan de stress en het gebrek aan vernieuwing in je dagdagelijkse leven te doen. Misschien is het tijd voor een nieuwe hobby of, drastischer zelfs, een nieuwe job?

    VERVELING

    Je hebt niks om handen en even geen doel voor ogen. Verveling! Dan is eten iets leuks om te doen, waar je niet bij hoeft na te denken en toch van geniet. Een valkuil voor vele emotionele eters.

    Wat kan je doen?

    Probeer jezelf op een andere manier af te leiden of de verveling tegen te gaan door een ommetje te lopen buiten of even een bezoekje te brengen aan vrienden.

    ONVERWERKTE EMOTIES

    Als je tijdelijk last hebt van heftige emoties omdat er op dat moment in je leven iets veranderde of je iets overkwam, is naar eten grijpen gemakkelijk en vooral: troostend. Maar oplossingen op lange termijn biedt eten niet.

    Wat kan je doen?

    Ga dus op zoek naar de oorzaak van je gevoelens en pak die aan. Desnoods met (professionele) hulp van buitenaf.